ایرانی

پرهیجان ترین و پرطرفدارترین بازی آنلاین استراتژیک دنیا

همانند یک گلادیاتور و فرمانده تمام عیار، استاد تاکتیک های جنگی باستانی و رومی شوید!

سرورهای قوی، بدون باگ و با پشتیبانی کامل تراویان

T r a a V  i a a n  . i r

فرماندهی دهکده خود را بدست بگیرید، ارتش بسازید اتحاد تشکیل دهید و به دهکده های دیگر حمله کنید و قهرمان بازی شوید

هم اکنون مردم دهکده، چشم انتظار حماسه سازی شما هستند

تراوین ایران

چگونه حرف گوش کن خوبی شویم؟!

دوشنبه, ژانویه 28th, 2013 | مقالات قرآنی

بر چسب های مرتبط:
خرید شارژ ایرانسل چگونه ترول بسازیم؟ گوشی بازار چگونه در فیس بوک خرید شارژ چگونه چگونه لاغر شویم چگونه پولدار شویم گوشی سامسونگ چگونه پولدار شویم خرید شارژ همراه اول گوشی سونی افزار پرداز رمیس چاق شویم گوشی گوشی شاپ نرم افزار دانلود گوشی موبایل چگونه لاغر شویم نرم افزار برترینها نرم افزار آندروید چگونه شویم چگونه معمارانه طراحی کنیم

چگونه “حرف گوش کن” خوبی شویم؟!

آداب كلام در كلام الهى
گوش

آنچه در اين مجموعه مد نظر است، مرورى است بر آداب سخن از ديدگاه قرآن. انتخاب اين بحث از جهات گوناگون حايز اهميت است كه مهم‏ترين آنها نقش بلندى است كه زبان و سخن در ميان اعضا و افعال انسانى، در سعادت و شقاوت انسان ايفا مى كند. مباحث اين مجموعه عبارتند از:
قست 1- اهميت كلام ؛  قسمت 2-آداب سخن گفتن ؛ قسمت 3- آداب سخن شنيدن ؛  قسمت 4- آداب گفتگو
 

قسمت سوم – آداب سخن شنيدن

مطالبى كه معمولا مى شنويم از سه حال بيرون نيست:
الف - داراى رشد آشكار است:اقتضاى ادب درباره اين نوع سخنان، آن است كه به اين سخن دل داد و توجه كرد و نيز در برابرش سكوت كرد.
اين ادب از آيه”و اذا قرى القرآن فاستمعوا له و انصتوا“(اعرف، 204) “و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا دهيد و خاموش مانيد” قابل استيناس است. تعبير به «استمعوا» گوش دادن و توج كردن و «انصتوا» خاموش ماندن، بيانگر دو جلوه ادب در برابر كلام حق است.
 
ب -داراى ضلالت آشكار است: به همان ميزان كه سخن حق داراى تأثير مثبت است و تجليل و حمايت از آن لازم است، كلام باطل نيز داراى تأثير منفى بوده و اعراض از آن لازم است.
در آيه 68 سوره انعام آمده است.«و اذ رايت الذين يخوضون فى آياتنا فاعرض عنهم حتى يخوضوا فى حديث غيره»  “چون بينى كسانى‏[ به قصد تخطئه‏] در آيات ما فرو مى روند از ايشان روى بر تاب تا در سخنى ديگر در آيند.”
قطعا كلام باطل كه داراى ضلالت است، مصداقى است از قول زور و قول لغو، كه در آياتى از آنها نهى شده است: «فاجتنبوا قول الزور» (حج، 22 / 30)  «و الذين هم عن اللغو معرضون» (مومنون، 23 / 3) مومنان كسانى هستند كه از بيهوده رويگردانند.
 
ج - كلام مشتبه: راغب اصفهانی نویسنده کتاب مفردات قرآن می نویسد: شبهه آن است كه دو چيز از همديگر تمييز داده نشود به خاطر تشابه عينى يا معنوى كه بين آنهاست.
آنچه مايه سر در گمى انسانهاست كلام حق يا باطل نيست، بكله كلام مشتبه است. آن گونه كه از آيه 7 سوره آل عمران استفاده مى شود، مشتبه يعنى كلام دو پهلو، كلامى كه آبستن فتنه است. «… و أخر متشابهات فاما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغأ الفتنه»  پاره‏اى از آيات مشتابهات اند. آنانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه جويى از آنها پيروى مى كنند.

ادب در برار كلام مشتبه

شاغلان مدارس ابتدايي «در محضر قرآن»الف – تحقيق در راوى
يكى از آداب براى كشف حق، دقت و كنكاش در راوى سخن است.
در آيه 42 سوره عبس:«فلينظر الانسان الى طعامه» پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد. از امام باقر عليه‏السلام نقل شده: علمه الذى ياخذه عمن يأخذه، (1) انسان بايد دقت كند كه علوم خود را از چه كسى مى گیرد.
 
ب – تحقيق در مروى
آن گونه كه از آيه 6 سوره حجرات استفاده مى شود، تحقيق در مروى ادب ديگرى است در برخورد با كلام مشتبه: «يا ايها الذين آمنوا ان جأكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالْ فتصبحوا على ما فعلتم نادمين» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اگر فاسقى برايتان خبرى آورد، نيك وارسى كنيد. مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و از آنچه كرده‏ايد پشيمان شويد.
 
ج – گلچين كردن
سومين ادب در برخورد با كلام مشتبه پس از تحقيق در راوى و مروى، انتخاب بهترين سخنان است: «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئك الذين هديهم الله و اولئك هم او لو الالباب» (زمر، 39 / 17، 18) پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند. اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان.
معيار انتخاب احسن، قرآن است و عقل، چرا كه اين دو مى توانند نقش امامت و رهبرى انسان را در ارائه فكر صحيح ایفا كنند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم درباره قرآن فرمود: عليكم بالقرآن فاتخذوه اماما و قائدا (2) بر شما باد به قرآن، پس آن را امام و جلودار خود انتخاب كنيد. و درباره عقل، امام على عليه‏السلام چنين فرمود: العقول ائمْ الافكار (3) عقلها امامان افكارند.
بديهى است كه تحقيق درباره مشتبهات تنها شأن كسانى است كه در اين امور، قدرت تشخيص داشته باشند و براى آنان كه فاقد قدرت تجزيه و تحليل اند، اين كار ممنوع است. كليد اين تشخيص نيز، به حكم آيه 29 سوره انفال، در گروى تقوى است:«ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا» اگر خدا ترس و پرهيزكار شويد خدا به شما فرقان بخشد.
 
فرآوری: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

1- بحرانى، تفسير البرهان، ج4 ، 429
2- ميزان الحكمة، ح 16425
3- همان، ح 13345

چگونه حرف گوش کن خوبی شویم؟!

  • منبع : پارس کلوب
  • Tags: , , , , , , , ,

    هنوز دیدگاهی منتشر نشده است.

    دیدگاه شما

    شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر بگذارید.

    تراوین

    دسته بندی

    متا

    جستجو